Pelaburan Perak Fizikal




Sekiaranya anda telah memulakan pelaburan emas fizikal maka anda harus membeli perak kerana anda boleh menambah portfolio pelaburan anda dengan pelaburan perak fizikal. Perak juga ada kaitan dengan ekonomi dunia. Kerana itulah pelaburan perak seringkali dikaitkan dengan pengawalan inflasi dari ianya berlaku. Mari kita lihat beberapa info berkaitan perak yang membantu dalam pertumbuhan ekonomi sejagat ini:

1.  Perak mempunyai nilai intrinsik.
Bukan sahaja emas, perak juga tidak seperti duit kertas yang hanya mempunyai nilai disebabkan keyakinan anda sahaja.
Perak mempunyai nilai intrinsik dan intrinsik itu bermaksud nilai atau harga barang yang digunakan untuk membuat wang atau barang.
Tahukah anda berapa kos mencetak duit kertas yang kita guna sekrang ini ? RM50? 30 sen? 20sen?

2.  Harga perak masih murah ketika ini.
Sekiranya harga emas dan perak dikira berdasarkan keadaan inflasi sekarang harga emas berada pada paras USD2300 – 5000 dan harga perak pula pada paras USD150-300.

3.  Perak tidak boleh dicetak sebagaimana matawang kertas.
Matawang kertas yang kita gunakan setiap hari itu dikawal cetakannya oleh bank negara untuk memastikan jumlah wang kertas tidak berlebihan didalam urusan jual beli.Yang peliknya apabila matawang dicetak tanpa kebenaran kerajaan ianya dikira wang palsu, akan tetapi apabila ia dicetak dengan kebenaran kerajaan ia adalah duit yang sah sekalipun kualiti kedua-duanya hampir sama.

4.  Index USD dan kuasa membeli dollar semakin jatuh.
Malah bukan kuasa membeli matawang dollar sahaja jatuh, seluruh matawang dunia mengalami kejatuhan termasuk matawang kita Ringgit Malaysia.


5.  Bukan Sahaja Emas malah Perak dapat menyelamatkan kewangan daripada kesan inflasi.
Malah Nabi Muhammad telah bersabda:
Abu Bakr ibn Abi Maryam meriwayatkan bahawa dia mendengar Rasulullah S.A.W bersabda, " Akan tiba satu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan)" - Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal  

Masih tidak yakinkah kita dengan kepentingan emas dan perak ketika ini??

Gambarajah di atas menunjukkan kuasa membeli dollar Amerika menurun dari USD1 kepada USD0.02. Ini bermakna kuasa membeli dollar sudah hilang lebih daripada 96% dan untuk ketika ini kuasa membeli dollar sudah susut kepada lebih 97%.

3 comments:

  1. Bacalah kajian saya mengenai kegagalan emas ini di sirikegagalanemas.wordpress.com untuk kejayaan.
    Bukankah emas itu dilarang untuk disimpan menurut ayat at taubah 34 dan 35 jika tidak menurut perintah Allah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk pengetahuan tuan, Persoalan ini telah dijawap oleh ulama-ulama muktabar 1000 tahun yg lepas. Penyimpanan emas ini ada khilaf dikalangan ulama muktabar. Yang menentukan hukum ini adalah ulama muktabar, bkn ulama biasa, bkn ustaz bkn kita . Pendapat dikalangan ulama Muktabar terbahagi 2.hukum dibenarkn disokong oleh kaul majoriti. manakala hukum tidak dibena kn disokong oleh kaul minoriti. bg mereka yg memilih utk menyimpan emas adalah halal bg mereka mkn dr hasil simpanan emas itu.kerana itu khilaf dikalangan ulama adalah rahmat bg umat islam kebanyakn mcm kita. Jd xperlula kita nk berdebat pekara yg khilaf yg mane kita boleh pilih pandangan mana yg sesuai dgn kita.

      Delete
  2. .



    Kursus Pelaburan EMAS (Saving/SpotGold/Brg Kemas)

    Kandungan Kursus GOLD trading (Personal Coaching):

    Sesi Advance: Pelaburan Emas Fizikal - Gold Bar / Barang Kemas ( Pelaburan Jangka Panjang )
    Sesi Intermediate: Spot Gold strategy ( Pelaburan Harian - Pulangan RM100 SEHARI ! )
    Sesi Beginner: Pelaburan Emas Simpanan Tetap di Bank melalui Buku Akaun



    Kelas dijalankan di Seluruh Negara pada hari Ahad atau Rabu di kawasan sekitar...

    ...Port Dickson, Kuantan, Chini, Perak, Miri, Kota Kinabalu, Sandakan, Bintulu, Kuching, Johor, Kedah, Kuala Lumpur, Melaka, Seremban, Klang, Terengganu, Kerteh, Pulau Pinang, Labuan, Puchong-Putrajaya, Kelantan, Langkawi & Kerteh


    *Kelas juga boleh diambil secara Online


    Pendaftaran boleh dibuat di : http://klgoldshop.2ya.com
    Maklumat lanjut di : http://KLFX.blogspot.com









    *****Share INFO ini di Wall Facebook Anda !


    ReplyDelete