Kenapa Harga Emas Mesti Meningkat Naik Semula

Sentiasa terdapat banyak pendapat mengenai pasaran emas. Dan sekarang ini jelas mereka membuat keuntungan dari pasaran emas. Hanya tidak dengan cara yang anda semua fikirkan. Ayat yg sesuai untuk saya gambarkan tentang pasaran emas adalah

"Markets are made of opinions, some better than others"

Seperti Kata Jim Rogers, "Terdapat terlalu banyak "bulls", termasuk saya,"  amaran daripada pakar dana lindung nilai dan komoditi legenda Jim Rogers kepada CNBC. Beliau menasihatkan berhati-hati jika anda membeli emas pada penurunan ini. Tidak seperti kebanyakan orang lain.




Swiss Bank UBS minggu lepas menetapkan ramalan untuk 2013 emas kepada purata $ 1900 per auns - satu peningkatan sebanyak 14% daripada purata untuk 2012 setakat ini - manakala pelabur dari London pasaran-pembuat Barclays kini melihat emas pada purata $1815 tahun depan, satu potongan yang lebih rendah untuk pasaran 2013 yang diramalkan sebelumnya.

Bank pelaburan Morgan Stanley mengambil "pandangan bullish", seperti juga Bank of America. Ia berpendapat emas akan berada pada purata $ 2,000 tahun depan, meningkat kepada $ 2,400 pada tahun 2014. Manakala Capital Economics (yang mempunyai pendapat mengenai apa-apa dan segala-galanya cukup banyak) meramalkan kemuncak $ 2.200 pada akhir 2013, kira-kira 10% melebihi angka kira-kira mereka sebelum ini.

Tidak mengapa, bahawa 2013 akan menjadikan emas pada harga $ 2,500 setiap auns ramalan dari syarikat perundingan yang berpangkalan di London. Ia adalah seperti pada tahun 2011. Dan sama seperti ramalan "bull" yang banyak sekarang, Capital Economic menganggap layanan pasaran emas di bawah peraturan perbankan dunia - aka, Basel III - boleh "provide an important psychological lift to the market."

Pasti anda tertanya-tanya, Bagaimana boleh? " 'European regulators' kelihatan semakin bersedia untuk mengiktiraf emas sebagai aset cecair yang berkualiti tinggi," jelas catatan hari ini dari Julian Jessop, ketua penyelidikan komoditi, menunjuk banyak yang dibincangkan - tetapi sedikit pemahaman boleh membawa perubahan dalam peraturan perbankan.

"Lain-lain berkemungkinan untuk turut sama mengikuti. Peningkatan permintaan untuk emas untuk memenuhi keperluan kecairan yang sukar boleh melalui beberapa cara ke arah mengurangkan apa yang dianggap sebagai risiko besar apabila pihak berkuasa akhirnya mengambil alih keistimewaan kecairan emas yang mereka telah berikan kepada sistem perbankan sahaja selama ini ". Ini bermakna akan ada pihak ketiga yg boleh menyediakan perkhidmatan untuk menukarkan emas kepada wang tunai di Eropah dan Amerika.

Berhati-hati apa-apa yang "Penganalisis" katakan emas adalah kira-kira untuk menjadi "Tahap 1" aset (yang merujuk kepada rizab modal, tidak kecairan).

Namun, Berlaku perubahan besar di Amerika dan Eropah, mungkin penilaian semula emas sebagai "aset cecair yang berkualiti tinggi" akan menandakan satu langkah penting selepas 12 tahun kenaikan harga tahunan. Ia akan menandakan "penggunaan yang semakin meningkat sebagai cagaran" emas, seperti Capital Economics katakan. Itu akan menandakan peringkat baru dalam kembali kepada sistem perbankan emas dari relik yang dibenci (oleh seluruh bank-bank di dunia termasuk Malaysia), "under-priced and un-holdable relic". Tidak jauh berbeza, mungkin pulangan emas sebagai aset boleh dilabur untuk rakyat Amerika Syarikat seperti pada tahun 1975.

Selama lebih daripada tiga dekad "bullion" emas adalah menyalahi undang-undang untuk memilikinya di Amerika Syarikat. Gerald Ford's mengarahkan untuk menghapuskan batu penghalang tersebut, dimana jelas membantu pasaran "bull" pada tahun 1970 sepanjang ' ke arah 1980. Penyimpan emas di U.S. sudah terlepas keuntungan lima kali ganda. Kini pasaran simpanan emas terkaya di dunia boleh mengambil bahagian dalam pasaran inflasi didorong pasaran "bull" emas akhirnya!.

"Emas meningkat 600% pada tahun 1970-an," kata Jim Rogers ketika itu pada tahun 2007. "Kemudian emas menurun hampir setiap bulan selama dua tahun. Kebanyakan pelabur emas di U.S. berputus asa."

Anda tidak boleh menyalahkan pelabur yang berhenti didalam pasaran emas antara 1975 dan 1977. Harga emas jatuh hampir separuh selepas semua. Tetapi itu adalah hanya "apa yang berlaku dalam pasaran "bull"," kata Rogers. Dan di antara tahun 1977 dan 1980, "emas naik lagi 850%".

Dengan Cepat sudah hampir ke akhir-2012, dan "Emas melalui pembetulan harga," kata Jim Rogers. "Ia normal pada pandangan saya, dan ia mungkin pembetulan itu akan berterusan untuk beberapa tempoh lagi."

Ini adalah pendapat saya berdasarkan isu-isu semasa pasaran emas. Apa pendapat anda?, berkongsilah dengan saya diruangan "comment' .

*Nota Kaki: "Bullish" adalah satu perkataan yang sering timbul dalam perbincangan yang berkaitan dengan pelaburan, tetapi apakah makna sebenarnya? Istilah "Bullish berkaitan dengan jenis trend pasaran kewangan yang dikenali sebagai "bull market." Dalam bull market, pelabur berasa yakin bahawa pasaran semakin meningkat. Mereka percaya harga pasaran akan meningkat pada masa hadapan. Ini adalah Berbeza dengan pasaran "bear", yang bercirikan penurunan dalam kedua-dua harga pasaran dan keyakinan pelabur untuk tempoh masa yang berterusan. 

No comments:

Post a Comment