Harga Emas Terus Menurun di Londan, Dolar Lebih Kukuh

Sumber dari Bloomberg

Harga Emas merosot di New York, keuntungan menurun pertama kali dalam 5%, keadaan dolar yang lebih kukuh dibantu oleh permintaan logam sebagai pelaburan alternatif. Palladium mencapai harga paras tinggi untuk sembilan bulan.

Dolar meningkat buat kali pertama dalam tiga hari berbanding euro dengan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama bakal menemui pemimpin
kongres Demokrat dan Republikan hari ini dengani tarikh akhir pendekatan bajet akhir tahun semakin hampir. Data menunjukkan kejatuhan harga pengguna Jepun dan output kilang menguatkan spekulasi bank pusat akan menunggu panggilan kerajaan untuk meningkatkan campuran tunai.

 "Euro dalam keadaan agak lemah," yang mungkin memberi tekana kepada emas, Afshin Nabavi, naib presiden kanan di bullion refiner MKS financial SA di Geneva, berkata hari ini melalui telefon. "Semua orang sedang memerhati kearah Washington untuk sebarang petunjuk, tetapi tiada apa yang berlaku setakat ini lagi," katanya, merujuk kepada kebuntuan pemotongan perbelanjaan AS dan kenaikan cukai.

Emas untuk penghantaran Februari jatuh 0.1 peratus kepada $ 1,661.30 auns pada 7:47 pagi di New York Comex. Harga naik sehingga 0.1 peratus minggu ini, meningkatkan keuntungan tahun ini hingga 6 peratus. Dagangan di Comex gold adalah kira-kira 36 peratus lebih rendah daripada purata 30 hari untuk setakat hari ini, menurut data yang dikumpul oleh Bloomberg. Emas untuk penghantaran serta merta turun 0.2 peratus pada $ 1,661.20 di London.

Bullion bersedia untuk keuntungan 12 tahun berturut-turut dengan bank pusat dari AS dan China berjanji lebih banyak langkah-langkah merangsang pertumbuhan ekonomi. Pemegang produk bersandarkan emas didagangan bursa meningkat 0.6 tan metrik semalam kepada 2,631.7 tan, kurang daripada 1 tan di bawah rekod yang ditetapkan 20 Dec, data yang dikumpul oleh Bloomberg menunjukkan.

Perak untuk penghantaran Mac jatuh 0.3 peratus kepada $ 30,155 auns. Platinum bagi penghantaran April susut 0.1 peratus kepada $ 1,533.80 auns. Palladium untuk penghantaran Mac merosot 0.8 peratus kepada $ 703,05 auns, selepas mencapai $ 710,80, tertinggi sejak 15 Mac, sebelum ini.

No comments:

Post a Comment