Panduan Pelaburan Emas Fizikal





"Ramai diantara kita telah mendengar tentang manfaat emas. Kita tahu ia adalah pelaburan yang selamat. Kita tahu orang menggunakannya untuk melindungi nilai wang terhadap inflasi. Dan kita sedar bahawa kita juga perlu melabur sebahagian kekayaan kita dalam emas. Apa yang masih tidak jelas ialah apa yang diperlukan dalam membina dan mengurus portfolio emas fizikal." 

Artikel ini adalah sambungan dari artikel saya sebelum ini yang bertajuk "Belajar Teknik Pelaburan Emas Dalam Hanya Beberapa Langkah Mudah". Melabur dalam emas fizikal seringkali diambil mudah, dan salah faham boleh bermula dengan harga emas itu. Satu harga spot "spot price" oleh didefinisi sebagai harga emas termasuk kos penghantaran segera dan ia adalah satu cara untuk mengukur sejauh mana harga pada pasaran runcit. Harga runcit adalah satu jumlah yang termasuk kos tambahan, atau premium. Malangnya, hanya sesetengah pelabur sahaja yang sedar bahawa harga spot bukanlah apa yang seseorang bayar untuk membeli emas apabila mereka melakukan pembelian pertama mereka. Selain kos premium, terdapat beberapa kos lain yang perlu perlabur bersedia untuk bayar, termasuk kos pengendalian penghantaran, dan insurans. Harga emas kebiasaanya adalah lebih rendah bagi mereka yang membeli dalam kuantiti yang lebih besar kuantiti. 

Memilih emas fizikal 

Pelabur emas fizikal secara amnya memilih emas dengan ketulenan 0.999. Terdapat beberapa produk yang sesuai dengan pilihan pelabur dan salah satu yang paling digemari adalah syiling emas, seperti syiling emas Public Gold atau dinar emas Public Gold. Kedua-dua syiling emas dan dinar emas datang dalam pelbagai saiz, biasanya terdiri daripada auns 1/10 (oz) 1 oz, walaubagaimanapun lain-lain saiz juga disediakan. 

Jongkong emas Public Gold juga pilihan bulion yang popular. Ia juga datang dalam pelbagai saiz, dan diberikan dalam pilihan yang bermula dari bar 1 gram ke 500 gram bar, kategori produk seperti ini boleh menampung pelbagai permintaan pelabur. 


Apabila objektif pelabur adalah untuk mendapatkan emas yang paling murah harganya, pilihan terbaik adalah membeli emas fizikal dalam bentuk jongkong emas, yang mana kebiasaanya menjadi lebih murah berbanding syiling emas pada berat yang sama. Premium bagi syiling emas adalah tinggi kerana kredibiliti yang mereka terima daripada kerajaan untuk mengelak dari ditiru dan kerana reka bentuk terperinci pada syiling emas. 

Satu lagi faktor yang mungkin perlu dipertimbangkan adalah jumlah yang dilaburkan. Pelaburan yang besar adalah terbaik dengan memilih bar kerana boleh didapati dalam saiz yang lebih besar. Selain itu, adalah lebih mudah untuk menguruskan produk yang lebih besar berbanding mengurus barangan emas yang lebih kecil. 

Walau bagaimanapun, pelabur emas fizikal perlu juga memikirkan seketika bila masa yang sesusai menjual kembali emas. Di Public Gold menerima jualan semula emas pada bila-bila masa sahaja 24 jam sehari. Individu yang membuat pelaburan secara beterusan mungkin perlu mempertimbangkan membeli emas dalam pelbagai berat. 

Dimana untuk membeli emas

Emas fizikal boleh dibeli dari bank negara, pembuat swasta, peniaga logam berharga dan juga kedai-kedai barang kemas. Sebelum membuat pembelian, pelabur harus diingatkan untuk berhati-hati untuk mengelakkan syiling emas Numismatik atau barangan emas yang menjurus kepada koleksi dan sebagai pemberian hadiah. Produk-produk ini adalah untuk mereka yang ditahap berbeza dan tidak apa keperluan dan bukan apa yang diperlukan oleh pelabur emas biasa. 

Apabila memilih di mana untuk membeli emas, ia sekali lagi terbaik untuk anda memikirkan bila menjualnya semula. Sesetengah syarikat yang menjual emas juga akan membelinya kembali. Malah ada juga syarikat yang akan membeli balik emas yang bukan ndijual oleh mereka, tetapi berkemungkinan membayar pada harga yang lebih rendah daripada barangan mereka jual. Berita baik ia tidak berlaku pada Public Gold, Public Gold membeli semua jenis emas pada harga pasaran dunia tanpa mengenakan potongan harga seperti syarikat lain.  

Selain itu, pengeluar yang berbeza mungkin menawarkan barangan yang sama pada harga yang berbeza maka para pelabur perlu ambil masa yang diperlukan untuk mencari tawaran yang terbaik. 

Pasaran niaga hadapan emas

Satu kontrak niaga hadapan adalah perjanjian untuk membeli atau menjual emas pada tarikh satu masa akan datang dengan harga yang telah ditentukan apabila kontrak dipersetujui. Pasaran niaga hadapan sering dirujuk sebagai pelaburan atas kertas. Seperti yang dilakukan oleh hampir semua bank di Malaysia seperti Maybank dengan membuka akaun pelaburan emas. Secara umumnya, sebahagian besar aktiviti ini hanya sekadar pelaburan atas kertas sahaja,dan sebenarnya pelaburan ini tidak ditukar kepada logam emas dan segara urusan dan pelaburan dibuat secara tunai. 

Walau bagaimanapun, pasaran niaga hadapan juga boleh menjadi satu arena untuk membeli emas fizikal. Seperti yang berlaku kepada ramai rakan-rakan dan pelanggan saya dimana mereka menukar wang mereka didalam akaun pelaburan emas kepada emas fizikal. Ini mencadangkan bahawa ia adalah bukan sumber terbaik pelaburan logam berharga untuk semua pelabur. Mendapatkan emas melalui pasaran niaga hadapan memerlukan pelaburan yang besar dan melibatkan satu senarai kos tambahan. Proses ini boleh menjadi rumit, rumit dan panjang, ia menjadi sebab mengapa pilihan ini dianggap terbaik untuk pelabur yang sangat berpengalaman. 

Gold ETF (Exchange Trade Fund) dan alternatif lain 

Pelabur perlu memahami dengan jelas bahawa melabur dalam pasaran terbuka emas tidak sama seperti membeli logam fizikal. Populariti ETF menekankan betapa mudahnya orang boleh bermula dengan satu matlamat dan akhirnya banyak dilaburkan dalam produk yang berbeza tujuannya.

Gold ETF memberi pasaran terbuka kepada harga logam dengan menawarkan pelabur peluang untuk membeli saham yang mewakili kuantiti emas. Baik itu serta hakikat bahawa ETF disokong secara fizikal membawa individu mana-mana lebih dekat kepada pemilikan emas. Gold ETF bukan satu cara untuk memiliki emas. 

Menyimpan emas 

Menentukan pilihan peti simpanan terbaik melibatkan pengiraan tahap keselamatan terhadap kos yang dikenakan. Membayar untuk peti simpanan selamat menelan keuntungan daripada keuntungan pelaburan emas, jadi sesetengah orang memilih untuk menyimpan emas mereka di rumah atau di pejabat mereka. Oleh kerana itu Public Gold telah menubuhkan anak syarikat Public Safe untk kemudahan pelanggan Public Gold. Kos peti simpanan selamat yang dikenekan oleh Public Safe adalah berpatutan pada kadar RM280 setahun.Secara teori, menyimpan emas dirumah atau pejabat adalah pilihan yang paling berisiko kerana ia melibatkan potensi tertinggi kerugian akibat kecurian atau bencana. Pelabur yang ingin menggunakan peti simpanan selamat perlu mengambil perhatian bahawa kadar berbeza mungkin dikenakan kepada pelabur. Berbeza dengan Public Safe mengenakan caj tetap RM 280 untuk setahun termasuk insurans keatas emas tersebut tanpa sebarang kos tambahan. Jadi mencari khidmat peti simpanan selamat yang murah adalah berbaloi. 

Menjual emas 

Sama seperti membeli emas yang sering menjadikan pelabur terkejut dengan harganya seolah-seolah seperti tersedar dari tidur, pelabur yang membuat keputusan untuk menjual emas mereka juga kadang-kadang terkejut pada harga yang mereka terima. Itu adalah kerana harga pembelian balik, atau tawaran, adalah lebih rendah daripada harga yang diminta. Perbezaan antara kedua-dua dirujuk sebagai penyebaran "spread" dan ia adalah satu nilai yang pelabur perlu tanggung pada mulanya.

Sebagai contoh, jika pelabur membayar $1733 untuk 1-oz syiling emas Public Gold dan memutuskan untuk menjual balik pada hari yang sama, harga belian hanya boleh menjadi $1693. 

Tambahan pula, biasanya terdapat kos-kos lain yang terlibat dengan menjual emas, termasuk yuran perkapalan, insurans dan bayaran kecairan. Sesetengah syarikat menghadkan pembelian minimum, dan bergantung kepada proses bayaran, ia mungkin perlu bagi pelabur untuk membayar melalui akaun bank atau cek. Secara amnya, kebanyakan syarikat pengeluar emas atau kedai emas mengenakan susut nilai "spread" pada emas yang hendak dijual pada kadar 12 - 20%. Ini merupakan kadar yang terlalu tinggi yang dikenakankan kepada pelabur emas. Berbeza dengan Public Gold yang mengenakan susut nilai "spread" pada kadar 4 - 6% dengan berat melebihi 10 gram dan pada berat 10 gram nilai "spread" yang dikenakan adalah 8%. Ia jauh lebih rendah berbanding pengeluar emas fizikal dan kedai emas lain. Nilai "spread" yang lebih rendah juga membolehkan pelabur meningkatkan keuntungan pelaburan emas. Oleh kerana itu Public Gold merupakan pilihan utama para pelabur emas di Malaysia.

Individu yang mahu menjual emas mereka dengan cepat boleh mempertimbangkan "membeli emas" melalui akaun pelaburan emas sebagai alternatif yang mudah. Walaupun perniagaan ini boleh berkhidmat sebagai sumber kecairan yang cepat, tetapi ia bukan pilihan yang terbaik. Secara umumnya, strategi asas bank dalam pelaburan akaun emas menawarkan pulangan yang lebih rendah daripada purata . 

Realitinya adalah bahawa diberi susut nilai "spread" dan kos yang berkaitan dengan membeli dan menjual emas, umumnya kenaikan harga yang konsisten diperlukan untuk menghasilkan keuntungan. Pelabur digalakkan untuk mempertimbangkan kedudukan pelaburan emas fizikal sebagai pelaburan jangka masa sederhana dan panjang. Kerana pelaburan emas bukanlah skim cepat kaya.

No comments:

Post a Comment