Apa Yang Tidak Kene Dengan Emas Ketika Ini??

Mari kita analisa emas sebagaimana yang dinilai dalam beberapa mata wang selepas melihat pada carta mingguan.


Kita mempunyai "Support Zon" serendah 1600.Ditambah pula EMA 90 (kini 1611) dan anda boleh lihat "Support Zon" kritikal untuk emas. Tiada apa-apa yang tidak normal di sini secara teknikalnya, walaupun kita berada dalam masa yang mana segelintir speculator memberitahu anda harga emas jatuh, "bull market" (pasaran menaik) itu sudah berakhir. Dengan mingguan MACD trend pertengahan yang ditunjukkan berubah menaik tetapi hari ini trend menaik kembali menurun semula. Lihat bagaimana kuatnya pengaruh sentimen atau spekulasi didalam harga emas.





Dalam Euro emas mungkin turun di bawah EMA 100 pada garis bertitik hijau.




Menurut pemerhati dan penganalisis mata wang Ashraf Laidi:


 "The recent damage in metals -particularly gold - is a result of the unwinding of this summer's buying gold against euro as a flight to safety from Greek election woes. The unwinding of that long gold/short EUR began to unravel these past few weeks after the dissipation of Eurozone tail risk (Greece debt buybacks, Spain bank bailout and preliminary Banking Union)."


 Akhirnya, kita mengkaji emas dalam USD. Ada rintangan, ada sokongan dan ada penyatuan berterusan dalam trend baru, dimana berlaku selama berminggu-minggu.

Perhatikan bagaimana MACD berwarna hijau pada setiap carta diatas. Ini bermakna bahawa emas belum jatuh, walaupun jangkaan orang ramai begitu

No comments:

Post a Comment