3 Sebab Membeli Emas Fizikal Kelihatan Bertambah Kukuh

PERMINTAAN untuk Membeli Emas dalam bentuk emas fizikal telah pulih dalam beberapa minggu kebelakangan ini, menurut analisis daripada bank pelaburan dan peniaga emas Standard Bank.

Standard bank hari ini melaporkan "kebangkitan" dalam Indeks Aliran Emas fizikal (GPFI), ukuran proprietari bank terhadap permintaan bulion emas fizikal diseluruh dunia.


 "There are primarily three reasons for this resurgence in demand," says Standard bank commodities strategist Marc Ground.
( "Terdapat tiga sebab utama bagi kebangkitan dalam permintaan ini," kata Standard bank komoditi strategis Marc Ground.)


 "Yang PERTAMA adalah kerana harga emas yang lemah. Bagi pembeli di India khususnya, harga emas yang lebih rendah telah memberi kelegaan kepada tekanan matawang India Rupee yang lemah dan persekitaran kewangan dengan kadar faedah yang semakin tinggi mendorong mereka untuk kembali ke pasaran, selepas menyepi beberapa tahun sebelum ini. "

Ground menambah sebab KEDUA, pemulihan dalam permintaan emas di India, untuk sambutan Deepavali, perayaan tradisinya yang dikaitkan dengan membeli emas yang disambut pada bulan November, namun hanya boleh memberi sokongan sementara bagi permintaan emas fizikal. Ground menyatakan bahawa permintaan di India "hanya menjadi sebahagian daripada kebangkitan yang kita lihat" dalam membeli emas fizikal.

Permintaan yang mapan dan kukuh daripada negara-negara Asia Tenggara juga telah memainkan peranan penting dan lebih stabil dalam pasaran emas fizikal, "kata Ground.

 "Dalam pembelian ini, terutamanya dari China, bahawa kita melihat sebagai satu titik sokongan untuk emas yang harga rendah di bawah $ 1700 per auns harus dibeli."

Terdapat juga tanda-tanda bahawa pelabur Barat telah membina kedudukan emas fizikal mereka dalam beberapa minggu kebelakangan ini. Pada bulan November Mint AS melaporkan bulan ini yang terbaik untuk jualan syiling emas sejak Julai 2010.

No comments:

Post a Comment