Support and Resistance

 Support and Resistance

"Support and resistance" mewakili titik pertemuan utama di mana kuasa-kuasa penawaran dan permintaan bertemu. Dalam pasaran kewangan, harga didorong oleh bekalan yang berlebihan (menurun) dan permintaan (menaik). Bekalan adalah sinonim dengan "bearish" (penurunan), lemah dan jual. Permintaan sinonim dengan "Bulls" (meningkat), kukuh dan membeli. Istilah ini digunakan silih berganti sepanjang artikel ini dan lain-lain. Sebagai permintaan meningkat, harga meningkat naik dan dengan pertambahan bekalan, harga merosot. Apabila bekalan dan permintaan adalah sama, harga bergerak mendatar sebagai bulls and bears slug dan diluar kawalan.

Apa itu Sokongan "Support"? 

"Support" adalah paras harga di mana permintaan adalah dianggap cukup kuat untuk menghalang harga daripada terus merosot. Logik menetapkan bahawa sebagai penurunan harga ke arah "Support" dan menjadi lebih murah, pembeli menjadi lebih cenderung untuk membeli dan penjual menjadi kurang cenderung untuk menjual. Pada satu masa harga akan mencapai tahap "Support", ia dipercayai bahawa permintaan akan mengatasi bekalan dan mencegah harga daripada jatuh di bawah  "Support".



"Support" tidak sentiasa kekal dan melepasi di bawah garis "Support" memberi isyarat bahawa "bear" kerugian telah mengatasi keuntungan "bull" . Penurunan di bawah "Support" menunjukkan keinginan baru untuk menjual dan / atau kekurangan insentif untuk membeli. "Support" yang telah dilepasi dan memberi sedikit isyarat baru bahawa penjual telah mengurangkan jangkaan mereka dan sanggup menjual pada harga yang lebih rendah. Di samping itu, pembeli tidak boleh dipaksa membeli sehingga harga menurun di bawah sokongan atau di bawah harga sebelumnya. Setelah "Support" dipecahkan, satu lagi tahap "Support" perlu ditubuhkan pada tahap yang lebih rendah.

Dimanakah Garis "Support" boleh dilakukan?

Tahap
"Support" biasanya di bawah harga semasa, tetapi ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk keselamatan berdagang di dalam atau berhampiran garis "Support". Analisis teknikal bukan satu sains yang tepat dan kadang-kadang sukar untuk menetapkan tahap sokongan yang tepat. Di samping itu, pergerakan harga boleh tidak menentu dan berlegar di bawah "Support" secara sementara. Kadang-kadang ia tidak kelihatan logik untuk mempertimbangkan tahap "Support" dipecahkan jika harga ditutup 1/8 di bawah paras "Support" yang ditubuhkan. Atas sebab ini, beberapa peniaga dan pelabur melakukan "Support Zon".


Apa itu Rintangan "Resistance"? 

Rintangan "Resistance" adalah tahap harga di mana jualan adalah dianggap cukup kuat untuk menghalang harga daripada kenaikan lagi. Secara logik menunjukkan bahawa sebagai harga menghampiri ke arah rintangan "resistance", penjual menjadi lebih cenderung untuk menjual dan pembeli menjadi kurang cenderung untuk membeli. Pada masa harga mencapai tahap rintangan "resistance", ia dipercayai bahawa bekalan akan mengatasi permintaan "supply over demand" dan menghalang harga daripada terus meningkat melepasi rintangan "resistance".




Rintangan tidak semestinya sentiasa kekal dan melepasi paras rintangan "resistance" menunjukkan keuntungan "bull" telah mengatasi kerugian "bear". Kenaikan yang melepasi rintangan "resistance" menunjukkan keinginan baru pelabur untuk membeli dan / atau kekurangan insentif untuk menjual. Melepasi rintangan "resistance" dan paras tertinggi yang baru menunjukkan keyakinan pembeli yang meningkat dan mereka sanggup untuk membeli pada harga yang lebih tinggi. Di samping itu, penjual tidak boleh ditarik menjual sehingga harga meningkat di atas rintangan atau pada paras yang lebih tinggi dari sebelumnya. Setelah rintangan "resistance" dilepasi, satu lagi tahap rintangan "resistance" perlu dilakukan dengan jangkaan yang lebih tinggi.

 Dimanakah Garis "Resistance" boleh dilakukan?

Tahap rintangan "resistance" biasanya dilakukan diatas harga semasa, tetapi ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk lebih selamat dengan berdagang di dalam atau berhampiran rintangan "resistance". Di samping itu, pergerakan harga yang tidak menentu dan meningkat naik secara mendadak. Kadang-kadang ia tidak kelihatan logik untuk mempertimbangkan tahap rintangan "resistance" yang dilepasi jika harga ditutup 1/8 di atas tahap rintangan "resistance" yang dilakukan. Atas sebab itu, kebanyakkan pelabur menubuhkan zon rintangan.

No comments:

Post a Comment